Mindfulness, meditation, åndedræt, nærvær og ro

På uddannelsen – Ledelse med hjertet … giver jeg dig beroligende og afstressende meditationer og mindfulness. Du får flere forskellige meditationer og vi øver mindfulness under uddannelsen.
Nederst her på siden kan du lytte til min podcast, hvor du til sidst i podcasten får en beroligende øvelse, der styrker dig på flere områder.

Feminin
Meditation og mindfulness er bl.a. nogle af de områder, hvor vi på uddannelsen arbejder med at udvikle din feminine side. Den del af dig, som omhandler egenomsorg, ro, at modtage, at være i nuet, at lade ting ske, at give plads til kreativitet og hvile.

Maskulin
I modsætning til din maskuline side som handler om at gøre, at handle, at være strategisk, målrettet, i bevægelse og proaktiv. Den side kommer du også i kontakt med på uddannelsen, når vi arbejder med dine mål for fremtiden.

Balance mellem det feminine og maskuline
For at du kan leve et autentisk liv og være et autentisk menneske også i dit lederskab og for at kunne opretholde indre balance, så arbejder vi balanceret på hele uddannelsen mellem din feminine og maskuline sider.
På en sådan måde, at du efter endt uddannelsesforløb har fået trænet din egen selvregulering så meget, at du kan bruge det som et redskab til indre og ydre balance resten af livet også i lederjobbet.

Meditationen og dens virkning
Videnskaben har længe vidst, at meditation og åndedrætsøvelser giver roligere hjerterytme og åndedræt samt bevirker at mængden af stresshormonet cortisol falder i kroppen. Daglig meditation gør, at du bliver bedre til at lytte til kroppens signaler. Undersøgelser har vist, at meditation kan øge din opmærksomhed og dæmpe stress

Hvad sker der, når du mediterer…

i din puls og dit hjerte
Når du mediterer, falder dit nervesystem til ro. Når det sker, falder din hjertefrekvens og dit blodtryk, og åndedrættet og pulsen bliver roligere.

i din hjerne…
Meditation ændrer balancen mellem signalstofferne i hjernen, så den udskiller større mængder af lykkehormonet dopamin og samtidig skruer ned for stresshormonerne. Det gør dig gladere og mere afslappet. Din hjerne bliver skarpere, bedre til at huske og lære – og det bliver du klogere af.

i dine sanser…
Dine sanser skærpes, når du mediterer. Træningen i at være nærværende gør, at du langt bedre kan mærke, smage og lugte verden omkring dig bagefter.

med din kreativitet
Meditation giver et boost til den del af hjernen, der er ansvarlig for din kreativitet. Samtidig gør det dig mere selvsikker, mindre kritisk over for dig selv og mere robust over for andres kritik, og det giver din kreativitet gode trivselsforhold. Mange oplever, at deres kreativitet pludselig blomstrer, og at gode ideer vrimler frem, når de går i gang med en meditationspraksis.

med dit humør
Du vil sandsynligvis blive gladere og mindre anspændt af at meditere. Det kan ligefrem have en gavnlig effekt på uro, angst og depression og gøre dig mere afbalanceret og hvilende i dig selv.

med dit stressniveau
En ting er, at meditation giver dig et pusterum fra hverdagen. Du lærer også at lytte mere til dig selv og vil derfor være i stand til at fange kroppens stresssignaler tidligere, end du ellers ville have gjort det. Men helt konkret hæmmer meditation samtidig mængden af stresshormoner i kroppen og gør den mere modstandsdygtig over for stresspåvirkninger. Du bliver simpelthen bedre til at håndtere det pres, du bliver udsat for, f.eks. de konstante krav om at multitaske og jonglere med mange bolde på jobbet. Og derfor er meditation en helt fantastisk kur imod stress – både, når du er blevet ramt, og når du vil undgå at blive det.

med din energi
Meditation virker på kroppen som opladning af et fladt batteri. At slippe tankemylder og stress – alt det, der ellers dræner i hverdagen – giver i sig selv luft, fornyet energi og overskud.

med din nattesøvn
Meditation beroliger din krop, giver dig en bedre fornemmelse for den og hjælper dig til at tøjle tanker, uro og stress – og derfor optimerer den vilkårene for en god nattesøvn.

Podcast

Her får du en beroligende øvelse, hvor du gradvist trin for trin mærker hele din krop og sammen med mig tager 30 dybe indåndinger.

Efter indåndingerne vil du mærke en øget fordybelse i kroppen, mere afslapning og ro. Hvis du har svært ved at falde til ro og sove, så brug min podcast ofte. Den hjælper dig til at falde til ro og få en dybere søvn.

Sidst i den øvelse stiller jeg spørgsmålet: ”Er der noget din krop gerne vil fortælle dig”?
Mærk efter, giv dig god tid til det spørgsmål og tænk dine tanker til ende, hvad dine svar handler om.
Når du igen, efter at have slappet af under og efter øvelsen, stille og roligt vender tilbage, så tag gerne en blok og pen og skriv nogle af de tanker ned, som du kommer i kontakt med.

Start øvelsen - klik her

Klar til at blive en dygtig leder, der stortrives?
Book en 45 minutters omkostningsfri og uforpligtende samtale med Alice

Ja, tak jeg vil gerne høre mere om Lederuddannelse: Ledelse med hjertet og drøfte mine konkrete behov og udfordringer.